Az itt olvasható jegyzéket kizárólag a magyar nyelvű szakirodalmak szisztematikus feltárásával állítottuk össze. A “könnyen érthető”, “könnyen olvasható” és “egyenlő esélyű hozzáférés” kulcsszavakra, illetve ezek kombinációira kerestünk rá
- a “Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa“-ban (MATARKA),
- a “Gyógypedagógiai Szemle” c. folyóirat honlapján
- a “Fogyatékosság és Társadalom” c. folyóirat honlapján,
- a “Magyar Tudományos Művek Tárá“-ban (MTMT).
A gyűjtést folytatjuk más adatbázisokban, illetve a jegyzéket folyamatosan frissítjük. A jelenleg 53 tételt tartalmazó listában nem szerepelnek a magyar szerzők idegennyelven megjelent publikációi.
- Bercse, L., Czakó, T., Horváth, P. L., & Sallai, I. (2018). Könnyen érthető kommunikáció: ellenőrzés – lektorálás. In F. Gereben, R. Bíró, Cs. Cserti-Szauer, T. Egri, Sz. Garai, Cs. Hegedűs-Beleznai, V. Katona, Z. Lénárt, A. Sándor, K. Radványi, M. Sósné Pintye, & Á. Szekeres (Szerk.), Gyógypedagógia dialógusban : Fogyatékossággal élő gyermekek, fiatalok és felnőttek egyéni megsegítésének lehetőségei (o. 152–158). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/39269
- Berényi, Z. (2021). A könnyen érthető kommunikáció mint innováció megjelenése az integrált nevelési-oktatási folyamatban. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 144–159. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.9
- Borosné Rimaszombati, D. (2021). A könnyen érthető kommunikáció és a Hublow olvasástanítási módszer kapcsolata – egy esetismertetés tükrében. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 44–64. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.4
- Cziráki, Z., dr. Horváth, P. L., Ladányi, L., dr. Magyar, A., dr. Pukánszky, B., Porkoláb, M., & Sallai, I. É. (2021). Könnyen Érthető Információs Központ (KÉIK) létesítése a szegedi Gyógypedagógus-képző Intézetben. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 16–21. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.2
- Egri, T. (2017). Agresszió az iskolában. Bullying a fogyatékos tanulók körében [Doktori disszertáció, Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola]. https://ppk.elte.hu/file/egri_timea_disszertacio.pdf
- Farkasné Gönczi, R. (2008). Könnyen érthető kommunikáció alapjai. In R. Farkasné Gönczi, É. Jaksa, J. Siketné Zsiga, & L. Fábri (Szerk.), ÉFOÉSZ Nógrád Megyei Közhasznú Egyesület Kézikönyve (o. 28–33). Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítők Országos Érdekvédelmi Szövetsége.
- Farkasné Gönczi, R. (2013). Könnyen érthetõ kommunikáció nyelvi szintjei. Gyógypedagógiai Szemle, 41(3), 208-212. http://epa.oszk.hu/03000/03047/00061/pdf/EPA03047_gyosze_2013_3_208-212.pdf
- Farkasné Gönczi, R. (2014). Könnyen érthető kommunikáció. Adaptációs kézikönyv középiskolában dolgozó pedagógusok számára. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Nonprofit Kft.
- Farkasné Gönczi, R. (2017). Könnyen érthető kommunikációs képzés Miskolcon. Gyógypedagógiai Szemle, 45(2), 140. http://epa.oszk.hu/03000/03047/00076/pdf/EPA03047_gyogyped_szemle_2017_2_140.pdf
- Farkasné Gönczi, R. (2018). A könnyen érthető kommunikáció fogalma és szabályrendszere nemzetközi és hazai példák, illetve magyar tapasztalati szakértők javaslatai alapján. Gyógypedagógiai Szemle, 46(1), 64-76. http://epa.oszk.hu/03000/03047/00079/pdf/EPA03047_gyogyped_szemle_2018_1_064-076.pdf
- Farkasné Gönczi, R. (2021a). A könnyen érthető kommunikáció szabályrendszere. Carissimi, 12(2), 11–13. http://carissimi.sk/images/carissimi_lapok/carissimi_2021_jun.pdf
- Farkasné Gönczi, R. (2021b). Könnyen érthető kommunikáció fogalma, nyelvi szintjei és alkalmazhatósága a látássérülés kontextusában. In R. Farkasné Gönczi (Szerk.), Dimenzióváltások a látássérült személyek pedagógiája és rehabilitációja mátrixában (o. 75–79). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/54713
- Farkasné Gönczi, R., & Graf-Jaksa, É. (2010a). Könnyen érthető kommunikáció. In Korner Jeltolmács és Jelnyelvi Központ (Szerk.), Fogyatékos személyekkel való kommunikáció és jelnyelv alapszinten. Képzési jegyzet. (o. 45–66). Korner Jeltolmács és Jelnyelvi Központ.
- Farkasné Gönczi, R., & Graf-Jaksa, É. (2010b). Könnyen érthető kommunikáció. In A. Pandula, P. Szatmári, T. Vincze, R. Farkasné Gönczi, & É. Graf-Jaksa (Szerk.), Kommunikációs és információs technológiák és fogyatékosságügy. Jegyzet. (o. 83–100). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. http://mek.oszk.hu/09900/09919/09919.pdf
- Farkasné Gönczi, R., Sugatagi, G., & Szilágyi, L. (2019). A könnyen érthető kommunikáció 2 formai szabályának kismintás vizsgálati eredménye. In R. Farkasné Gönczi, F. Gereben, & Z. Lénárt (Szerk.), Rehabilitáció – életkorok, intézmények, szükségletek és lehetőségek a szolgáltatások hazai rendszerében: Tanulmánykötet a 47. Országos Szakmai Konferenciáról (o. 324–332). Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete (MAGYE), ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/46035
- Galai, B. (2021). Az ÉFOÉSZ és tagszervezeteinek törekvései a könnyen érthető kommunikáció területén. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 172–180. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.11
- Gerevich, J., Egri, T., Bácskai, E., Matuszka, B., & Marjai, K. (2013). Szerhasználattal összefüggő személyiségvonások feltérképezése könnyen érthető kérdőívcsomag segítségével intellektuális fogyatékossággal élő tanulók körében [Konferencia előadás]. Kapcsolataink világa, Magyar Pszichológiai Társaság, Budapest.
- Győri, Z., & Farkasné Gönczi, R. (2017). Vedd és olvasd! Könnyen érthető bibliai üzenetek. Gyógypedagógiai Szemle, 45(2), 132-133. http://epa.oszk.hu/03000/03047/00076/pdf/EPA03047_gyogyped_szemle_2017_2_132-133.pdf
- Hegedűs, H. (2020). A kevesebb néha több. Fogyatékosság és Társadalom, 6(1), 63–73. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2020.1.7
- Hegedűs, H., dr. Horváth, P. L., & Radics, M. (2021). Értelmileg akadályozott, 1–8. osztályos általános iskolai tanulók receptív nyelvi képességeinek vizsgálata a TROG-H teszt segítségével. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 28–43. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.3
- Horváth, P. L. (2017a). Adalékok a könnyen érthető kommunikáció nemzetközi történetéhez. Gyógypedagógiai Szemle, 46(1), 159-174. http://epa.oszk.hu/03000/03047/00077/pdf/EPA03047_gyogyped_szemle_2017_3_159-174.pdf
- Horváth, P. L. (2017b). Érthető számodra a világ? Ha nem, tedd érthetőbbé! Carissimi, 8(5), 8–10. http://www.carissimi.sk/images/carissimi_lapok/carissimi-2017-5.pdf
- Horváth, P. L. (2017c). Önrendelkezés és könnyen érthető kommunikáció – a KÉK hazai fejlesztésének lehetőségei [Konferencia előadás]. Tanulók, különbségek, intézmények – a gyógypedagógiai megsegítés kérdései, Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, Budapest.
- Horváth, P. L. (2017d). Önrendelkezés és könnyen érthető kommunikáció: a KÉK hazai fejlesztésének lehetőségei. In B. Bogdán, Cs. Cserti-Szauer, V. Katona, & A. Sándor (Szerk.), Befogadás és önrendelkezés: Absztraktkötet: Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete Felnőtt Fogyatékosságügyi Szakosztály (o. 23–27). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar.
- Horváth, P. L. (2018). Könnyen Érthető Kommunikáció jelentősége és elvei a gyakorlatban. [Konferencia előadás]. 2018. évi I. Országos Konferencia, Nemzeti Pedagógus Kar EGYMI Tagozat, Budapest.
- Horváth, P. L. (2019a). Könnyen érthető kommunikáció értelmileg akadályozott tanulók általános iskolai oktatásában (A. Tóthné Aszalai, Szerk.; o. 11-12.). Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet.
- Horváth, P. L. (2019b). A könnyen érthető kommunikáció meghatározása. Carissimi, 10(2), 8–10. http://www.carissimi.sk/images/carissimi_lapok/carissimi_lapja_2019aprilis.pdf
- Horváth, P. L. (2019c). A könnyen érthető üzenet érthetőségének ellenőrzése. Carissimi, 10(3), 6–8. http://carissimi.sk/images/carissimi_lapok/carissimi_2019-junius_l.pdf
- Horváth, P. L. (2020). A könnyen érthető kommunikációs képzési programok képzésfejlesztésének története Magyarországon a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény tükrében [Doktori disszertáció, Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola]. http://disszertacio.uni-eszterhazy.hu/81/1/doktori%20%C3%A9rtekez%C3%A9s.pdf
- Horváth, P. L. (2021a). A könnyen érthető kommunikációra felkészítő vajdasági képzés tapasztalatai (T. Hosszu & A. Tóthné Aszalai, Szerk.; o. 14.). Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet. http://www.jgypk.u-szeged.hu/download.php?docID=119446
- Horváth, P. L. (2021b). Szerkesztői előszó. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 12–15. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.1
- Horváth, P. L. (2021c). A könnyen érthető kommunikációra felkészítő vajdasági képzés tapasztalatai. In A. Tóthné Aszalai & T. Hosszu (Szerk.), „Együtt az úton … innen és határon túl” online konferencia – Tanulmánykötet (o. 6–14). Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet. http://www.jgypk.u-szeged.hu/download.php?docID=119447
- Horváth, P. L. (2021d). Hogyan szervezzünk konferenciát értelmi sérült személyekkel közösen? Carissimi, 12(2), 9–11. http://carissimi.sk/images/carissimi_lapok/carissimi_2021_jun.pdf
- Horváth, P. L. (2021e). „KÉK” Könnyen érthető kommunikáció, egy módszer, ami segíti az információ befogadását, megértését mindenki számára. [Konferencia előadás]. Online szakmai nap, Nemzeti Pedagógus Kar EGYMI Tagozat, Budapest. https://nemzetipedkar.hu/esemeny/2021-05-05-egymi-tagozat-online-szakmai-nap/
- Horváth, P. L. (2021f). Hogyan szervezzünk konferenciát (találkozót, tanácskozást) értelmi sérült személyeknek? Carissimi, 12(1), 8–10. http://carissimi.sk/images/carissimi_lapok/carissimi_2021_1.pdf
- Horváth, P. L. (2021g). Képzés – kutatás – fejlesztés: könnyen érthető kommunikációval az értelmi sérült emberekért. (Három tézis a hozzáférhető információról.) [Konferencia előadás]. Könnyen érthető kommunikáció, egyenlő esélyű hozzáférés., ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest. http://konnyenertheto.gonczirita.hu/wp-content/uploads/2021/05/H%C3%A1rom_t%C3%A9zis_a_hozz%C3%A1f%C3%A9rhet%C5%91_inform%C3%A1ci%C3%B3r%C3%B3l_Horv%C3%A1th_P%C3%A9ter_L%C3%A1szl%C3%B3.pdf
- Horváth, P. L., Bercse, L., Czakó, T., & Sallai, I. (2018a). Könnyen érthető kommunikáció: ellenőrzés – lektorálás. [Konferencia előadás]. Gyógypedagógia – Dialógusban. Fogyatékossággal élő gyermekek, fiatalok és felnőttek egyéni megsegítésének lehetőségei., Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, Budapest.
- Horváth, P. L., Bercse, L., Czakó, T., & Sallai, I. (2018b). Önrendelkezés és könnyen érthető kommunikáció. In A. Sándor, Cs. Cserti-Szauer, & V. Katona (Szerk.), Sokféleség mint társadalmi érték? Hatodik Fogyatékosságtudományi Konferencia. Konferenciakötet. (o. 28–33). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/39278
- Horváth, P. L., Bercse, L., Czakó, T., & Sallai, I. (2019). A könnyen érthető kommunikáció inkluzív oktatása a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán. In V. Katona, Cs. Cserti-Szauer, & A. Sándor (Szerk.), Együtt oktatunk és kutatunk! : Inkluzív megközelítés a felsőoktatásban (o. 156–166). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. http://www.eltereader.hu/media/2019/11/Katona-Szauer_Egyutt_oktatunk_READER.pdf
- Horváth, P. L., & Ladányi, L. (2021a, Szerk.). Válogatás a könnyen érthető nyelv nemzetközi szakirodalmából. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar. http://www.jgypk.hu/kiado/termek/valogatas-a-konnyen-ertheto-nyelv-nemzetkozi-szakirodalmabol/
- Horváth, P. L., & Ladányi, L. (2021b). Könnyen érthető nyelv – nemzetközi kitekintés. Carissimi, 12(4), 14–15. http://carissimi.sk/images/carissimi_lapok/carissimi_2021-december.pdf
- Horváth, P. L., Magyar, A. M., Ladányi, L., & Magyar, Á. (2021). Tanulmányúton jártunk a Caritas Augsburg (CAB) szervezetnél. Gyógypedagógiai Szemle, 49(2-3.), 231–234. https://doi.org/10.52092/gyosze.2021.2-3.10
- Horváth, P., & Magyar, A. (2017). KÉK kurzus a gyógypedagógus hallgatók képzésében Szegeden (A. Tóthné Aszalai, Szerk.; o. 14.). Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet. https://oszkdk.oszk.hu/DRJ/23547
- Horváth, P., Bercse, L., Czakó, T., & Sallai, I. (2017). Könnyen érthető kommunikáció az értelmi sérült emberek életében (A. Tóthné Aszalai, Szerk.; o. 10.). Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet. https://oszkdk.oszk.hu/DRJ/23547
- Keszey, B. (2021). Könnyen érthető kommunikáció értelmi sérült személyekkel. Névmások használatának vizsgálata könnyen érthető információkat tartalmazó dokumentumokban. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 92–114. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.6
- Kovács, B., & Kármán, B. (2021). Beszámoló a Könnyen érthető kommunikáció, egyenlő esélyű hozzáférés konferenciáról. Gyógypedagógiai Szemle, 49(2-3.), 227–230. https://doi.org/10.52092/gyosze.2021.2-3.9
- Magyar, Á. (2020). A könnyen érthető kommunikáció (KÉK) módszerének jelentősége az értelmileg akadályozott fiatalok életében [Konferencia előadás]. EKE Pszichológiai Napok II., Eszterházy Károly Egyetem, Eger. https://uni-eszterhazy.hu/api/media/file/fe2bbf53b7114d5e2f08706c5ecd7ce460daee2a
- Német, B. (2021). Hatékonyabban támogatja-e a könnyen érthető üzenet az értelmileg akadályozott tanuló főzési folyamatát a sztenderd üzenetnél? Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 65–91. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.5
- Peszeki, D. (2021). Kutatás a participativitás, az önérvényesítés és a könnyen érthető kommunikáció jegyében. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 134–143. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.8
- Szarapka, D. (2021). Könnyen érthető hírek és azok készítése. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 160–171. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.10
- Szebelédi-Kurucz, A. (2012). Farkasné Gönczi Rita: Könnyen érthető konyha. Gyógypedagógiai Szemle, 40(3), 286. http://epa.oszk.hu/03000/03047/00057/pdf/EPA03047_gyosze_2012_3_286.pdf
- Vecseri, Z. (2021). Könnyen érthető kommunikáció értelmi sérült személyekkel. A mondatok használatának vizsgálata könnyen érthető információkat tartalmazó dokumentumokban. Fogyatékosság és Társadalom, 7(1), 115–133. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2021.1.7
- Zajacz, D. P. (2020). Értelmileg akadályozott gyermekeknek, tanulóknak szolgáltatást nyújtó köznevelési intézmények honlapjainak könnyen érthető tartalmairól. Fogyatékosság és Társadalom, 6(1), 74–75. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2020.1.8